تبلیغات
توتستان - نقد دو فیلم 12 مرد خشمگین سیدنی لومت و همه مردان رئیس جمهور ال جی پاکولا
 
توتستان
وبلاگ ادبی،سینمایی،انتقادی

سیدنی لومت را می توان یکی از مهمترین و متعهدترین سینماگران تاریخ سینما دانست که همواره در فیلمهایش به وجدان و عدالت توجه ویژه ای داشت.لومت که از اولین مردان تلویزیونی بود که به سینما آمد توانست قابلیتهای جدید و نویی را به سینمای کلاسیک در حال افول اواخر دهه پنجاه و ده شصت وارد کند و جان تازه ای به سینمای امریکا بدمد.مک کارتیسم عملاً سینمای امریکا را منفعل و خنثی کرده بود اما امثال لومت بار دیگر روح اجتماعی نوینی به این سینما دمیدند.

http://www.donya-e-eqtesad.com/upload/iblock/ec4/ec40f61ac65deeaf97937b43bd486199.jpg

فیلم 12 مرد خشمگین بر مبنای نوولی نوشته رجینالد روز بود که قبلاً در برادوی به روی صحنه رفته بود.لومت برای این فیلم بودجه کمی در اختیار داشت اما توانست بازیگران بزرگی را به خدمت بگیرد.هنری فوندا،لی جی کاب،مارتین بالزام و جک واردن را می توان مهمترین آنها نامید.فیلم در یک مکان به روش فیلمهای تلویزیونی فیلمبرداری شد اما قابهای دقیق و استفاده از زاویه های مختلف دوربین برای روایت حس و حال صحنه و اشخاص توانست آن روح ملتهب و تنش و تعلیق خاص را به خوبی نمایش و فیلم را تا حد یک شاهکارابدی سینمایی بالا برد.

بازی های هنری فوندا که خود آن را جزو بهترین کارهایش دانسته بود و لی جی کاب به عنوان نقطه مقابل فوندا با آن روحیه خشماگین و تهاجمیش که در اکثر آثارش مشهود بود به مراتب از بقیه بالاتر است و توان این دو قطب فیلم به فیلم ارزش خاصی داده است.

فیلم یکی از بهترین فیلمنامه های تاریخ سینما را در اختیار داشته است.توصیف تردید،حق طلبی،عدالت،قضاوت،اغراض شخصی و پیش داوری در دل داستانی ساده بسیار توانی خاص می خواهد.از این لحاظ فیلم را می توان پدر معنوی سینمای اجتماعی خودمان مخصوصاً آثار اصغر فرهادی نیز دانست.نویسنده و فیلمساز بخوبی تأثیر مخرب پیش داوری و تعصب و غرایز شخصی را بر مفهوم عدالت و قضاوت نمایش می دهد.در نقطه ای از فیلم یکی از اعضای هیئت منصفه می گوید:ما 12 انسان متفاوت با سلایق و عقاید متفاوت جمع شده ایم تا درباره یک انسان ناشناس قضاوت کنیم.ما چیزی از او بیش از مستندات پرونده نمی دانیم و این وظیفه ای جدی و سخت برای ماست تا سرنوشتی را رقم بزنیم.شخصیت هنری فوندا مرتب بر اهمیت بی طرفی و دقت کامل و دوری از سهل انگاری و اهمیت شک منطقی تأکید می کند.عدالت در فیلم مقوله ای مهمه و اساسی در جامعه تعریف می شود.استقامت و سماجت فوندا در مقابل جمع در فیلم یک ارزش و یک تلاش والا توصیف می شود.

حقیقت مقوله مهمی است.موردی سخت و اما ضروری در جامعه انسانی که پیروانش باید به آن ایمان داشته باشند وگرنه در کنام مشکلات دستیابی به آن کم آورده و عدالت را فدای مصلحت می کنند.شخصیتهای فیلم هر کدام نمونه ای درست و جالب از موانع حقیقتند.یکی کاسبکاری را اصل می داند و مرتب عدالت را فدای مصالح خود می کند.دیگری تعصب کور دارد.یکی مرددی پیرو جمع است.یکی پیرمردی تنهاست که از تحقیر می ترسد.یکی مردی منزوی است که کنش اجتماعی کمی دارد و با وجود نظرات شخصی ساکت می ماند.یکی بی دقت است.یکی بی حوصله است.یکی طبقاتی فکر می کند و مهمترین مانع متعصبی روان گسیخته است که انتقام خود را بر عدالت سوار می کند.همه اینها در جامعه مشهودند و در هنگام قضاوت مانع عدالتند.تلاش مریدان حقیقت با همه مشکلات و مصاعب آن است تا عدالت حداکثری رخ دهد.

لومت با استفاده از ریتم تند گفتگوها،کلوزاپ های توصیفی درخشان و زاویه های بالا به پایین و برعکس،قرار دادن افراد در قالب گروه به فرد و در عمق میدان بخوبی تنش و تنهایی و قدرت یا ضعف کاراکترهایش را نشان می دهد.

وجدان و حقیقت طلبی مهمترین معانی فیلمند و همه عوامل بخوبی برای رسیدن به این موضوع تلاش کرده اند.بازی هنری فوندا یکی بهترین نقشهای مثبت تاریخ سینماست.

اما همه مردان رئیس جمهور را شاید بتوان در زمره مهمترین فیلمهای سیاسی تاریخ سینما قرار داد.فیلم فقط سه سال پس از سقوط نیکسون ساخته شد و بسیار به حال و هوای آن سالها وفادار بود.

راستی چرا واتر گیت انقدر در تاریخ امریکا مهم است.به واقع بیشتر مردم امریکا را طبقه سنتی متوسط تشکیل می دهند که به کشور،مذهب و تاریخشان بسیار متعهدند.سالهای اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد طوفانی این کشور و این طبقه حاکم را لرزاند و ارزشهای کلاسیکشان را در هم کوبید.ترور کندی ها و ابهام دست داشتن لابی های قدرت در آن،جنبش آزادی مدنی سیاهان و ترور های متعاقبش و جنگ ویتنام بشدت ارزشهای امریکایی را خدشه دار کرده بود و واترگیت تیر خلاص ارزشهای امریکایی بود که بیشتر طبقه متوسط را به اجتماع و کنش سیاسی بی میل و منزجر کرد.ضربه احساسی و عاطفی این رویداد به مراتب از ضربه سیاسیش بالاتر بود زیرا نشان داد سیاستمداران امریکا هیچ احترامی برای ارزشهای کلاسیک امریکا ندارند.

http://harfeakhar.com/_files/userfiles/images/article/mahdi%20setizi/resaneha/%D9%87%D9%85%D9%87%20%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%20%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%20%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%20%D8%8C%20All%20the%20President%27s%20Men.jpg

فیلم روایت تلاش دو روزنامه نگار واشنگتن پست کارل وودوارد و آلن برستاین که روزنامه شان متمایل به دموکرات ها و ارزشهای لیبرالی است.با نفوذ گروهی به دفاتر انتخاباتی دموکراتها و دستگیریشان موتور داستانی راه می افتد که تاریخ ساز می شود.این دو روزنامه نگار به طبع شغلشان در موضوع وارد و مشغول تحقیق می شوند.هر چه پیشتر می روند حادثه ابعاد گسترده تری می گیرد و پای اشخاص مهمی از حزب جمهوری خواه به میان کشیده می شود.معلوم می شود مقامات بالا دستور درزگیری و ماست مالی پرونده را  داده اند.دو روزنامه نگار سمج به هر وسیله اطلاعات جمع می کنند تا به سرنخی در کاخ سفید می رسند.با افشای موضوع جنگ کاخ سفید و روزنامه اوج می گیرد اما حقیقت از جعبه گریخته و با سیر حوادث سرانجام نیکسون سقوط می کند.

فیلم ریتمی معمایی دارد و ما مرتب با شخصیتهای مختلف و اعترافاتشان مواجهیم.شخصی در پشت پرده روزنامه نگاران را به هدف سوق می دهد.نکته عجیب فیلم و تشابهش با مثلاً جی اف کی الیور استون وجود شاهدی پرنفوذ در پشت صحنه برای افاشای اسرار است.عجیب نیست که دو فیلمساز مختلف امریکایی با روحیات و اهداف متفاوت به وجود یک افشاگر اشاره می کنند.در روزگاری که ادوارد اسنودنی رازهای امریکا را فاش می کند زمانی قبلتر نیز اشخاصی بوده اند که به طببع وجدان به حقیقت اجازه خودنمایی می دهند و هنوز پیروان حقیقت در امریکا موجودند.

فیلم بازیگران بزرگی را در خدمت دارد.رابرت ردفورد و داستین هافمن در نقشهای اصلی نمایشی خوب دارند و بازیهای فرعی هم به بازیگران مهمی چون جیسون روباردز،مارتین بالزام،جک واردن و هال هالبروک سپرده شده است.فیلم مهمترین اثر کارگردان بسیار کم کارش بود که جز این فیلم تقریباً اثر شناخته شده ای ندارد.

فیلم در دوره ای ساخته شد که فیلمهای افشاگرانه مهمی چون شبکه لومت،غلاف تمام فلزی کوبریک و سه روز کندور ساخته شده بود و سینمای سیاسی در بورس سینمای امریکا قرار داشت.دموکراتها هنوز با اشتباهات کارتر و کلینتون بی وجهه نشده بودند و هنوز مدافعان لیبرالی شناخته می شدند.

امروز اما هر دو جناح چنان در سیاسی بازی غرق شده اند که هیچ سیاستمدار مهم امریکایی دیگر به ارزشهای لیبرالی متعهد نیست و اکثر طبقه متوسط امریکا از سیاست زده شده و مشارکت سیاسی به پایینترین حد و انفعال اجتماعی در اوج خود در امریکا قرار دارد.





نوع مطلب : دستنوشته (نقد فیلم)، 
برچسب ها : همه مردان رئیس جمهور، 12 مرد خشمگین، سیدنی لومت، ال جی پاکولا، سینمای سیاسی، سینمای اجتماعی، سینمای امریکا،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 10 مهر 1396 01:58 بعد از ظهر
ممنون از وبلاگ خوبتون.
به سایت ما هم حتما سر بزنید
شنبه 8 مهر 1396 01:01 بعد از ظهر
ممنون از وبلاگ خوبتون. به سایت ما هم حتما سر بزنید
دوشنبه 3 مهر 1396 11:48 بعد از ظهر
خیلی خوب بود ممنون
پنجشنبه 21 اسفند 1393 09:52 قبل از ظهر
عالی بود - باتشکر
چهارشنبه 13 اسفند 1393 05:53 بعد از ظهر
توی اینترت دنبال چی میگردی؟ فرقی نمیکنه هر چی که باشه میتونی توی لیست من پیدا کنی...جدی میگم
چهارشنبه 13 اسفند 1393 05:02 بعد از ظهر
سلامممممم نفسممممممممممم
خوبی عزیزممممممممم
وبت خیلی خوب بووووووووود خیلی
میخواستم بیای به وب منم سایت سر بزنی
می بینمت
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
درباره وبلاگ

در این وبلاگ نظریات شخصی نویسنده در حوزه های ادبیات داستانی و سینما ذکر شده است.

Homo damnatus est ad tragoedia
Man is doomed to tragedy
انسان محکوم به تراژدی است
مدیر وبلاگ : محمدرضا آزادی
مطالب اخیر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :