تبلیغات
توتستان - تاریحچه موتورسیکلت در دنیا
 
توتستان
وبلاگ ادبی،سینمایی،انتقادی
چهارشنبه 20 آبان 1394 :: نویسنده : محمدرضا آزادی       
موتور سیكلت های دوچرخ با یك پیشرانه تامین كننده نیروی محركه(موتور) به عنوان یك وسیله نقلیه ارزان قیمت و بسیار مفید در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد. شاید بتوان موتور سیكلت را دوچرخه ای نامید كه، در مكانیسم حركتی به كمك یك موتور احتراقی توسعه یافته است.
 
اولین ایده ساخت یك وسیله موتوری دوچرخ یا موتور سیكلت توسط دوسازنده آلمانی دوچرخه به نام های «گوتلیب دایملر» و «ویلهلم می باخ» در شهربدكانسات(اشتوتگارت) در سال 1855 اجرا و موتور سیكلت اختراع شد، درواقع وسیله ای كه ساخته شده بود همان دوچرخه موتور دار بود كه با مواد نفتی تغذیه می شد. بدنه آن از چوب و چرخ ها تركیبی از اسپوك های چوبی با تسمه ها و یك شاسی فلزی بود كه در كنار پیشرانه تك سیلندر اتوسیكل و یك كاربراتور تلمبه ای، وسیله نقلیه ابتدایی مذكور را به حركت در می آورد. سازندگان این اختراع خودروی خود را Reitwagen یعنی خودروی سواری نام نهادند.


هدف اولیه آنها طراحی یك وسیله نقلیه رسمی نبود بلكه تلاش آن ها بر طراحی یك حمل كننده موتوری چرخ دار متمركز شده بود. 

البته اگر موتورسیكلت را كسی به عنوان دوچرخه ای كه با نیروی بخار كار كند تعریف نمایید، نخستین موتورسیكلت آمریكایی بوده است ولی نه به شكل موتورسیكلت های امروزی.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/1894_Hildebrand_%26_Wolfm%C3%BCller_diagram.png

 این وسیله در نمایشگاه ها و سیرك های آمریكای شرقی در سال 1867توسط «سیلوستر هاروارد روپر» در ماساچوست در معرض دید همگان قرار گرفت. یك نمونه از ماشین «روپر» ساخت سال 1869 موجود است. این دستگاه از یك پیشرانه دو سیلندر زغال سوز ساخته شده است و یك میله اتصال به طور مستقیم چرخ عقب را به حركت در می آورد و البته بیشتر به یك سواری امروزی می ماند تا یك موتورسیكلت. 

در اوایل گسترش صنعت تولید موتورسیكلت، سازندگان دوچرخه بسیاری وجود داشتند كه تولیدات خود را به وسایلی با پیشرانه های دورن سوز مجهز ساختند.

در ابتدای كار تمامی تولیدكنندگان طراحی مدل های سه یا چهار چرخه را در دستوركار خود قرار دادندو این حالت امنیت و اطمینان كافی برای كنترل وسیله و زمین نخوردن راننده را تضمین می كردكه با قوی تر شدن پیشرانه ها و توسعه طراحی بدنه دوچرخه ها توسط سازندگان موتورسیكلت كم كم توسعه یافت.یك مدل دوچرخ بسیار جالب مدل «میلت» بود كه بعدها در سال 1892 طراحی شد. میلت از یك پیشرانه پنج سیلندر استفاده می كردكه به عنوان توپی چرخ عقب نیز به كار می رفت، سیلندرها همراه چرخ دور می خوردند و میل لنگ آن نیز محور عقب را تشكیل می داد.
http://www.1doost.com/Files/Pictures/1393/03/07/1401249784.jpg

اولین تولید واقعاً موفق مدل دوچرخ «هیلدن براندو ولفهولر» نام گرفت و در سال 1984 در مونیخ عرضه شد كه یك پیشرانه دوتایی موازی در پایین بدنه نصب شده بود كه سیلندرهای آن جلو وعقب می رفت. میله اتصال مستقیماً به محور چرخ عقب متصل می شد و به جای استفاده از چرخ سنگین برای ذخیره انرژی در بین احتراق سیلندر در این موتور یك جفت تسمه محكم ارتجاعی مورد استفاده قرار گرفته بود كه هر كدام در قسمت خارجی بر سیلندر نصب می شد. سیستم خنك كننده پیشرانه، با استفاده از یك مخزن آب (رادیاتور) كه در بالای گلگیر عقب نصب شده بود، كار می كرد. در سال 1895 شركت فرانسوی «دودیون باتن» پیشرانه ای ساخت كه امكان تولید انبوه و عمومی موتورسیكلت را فراهم می كرد.

 این پیشرانه سبك، كوچك و با دور موتور بالا بود كه از باتری و احتراق زغال استفاده می كرد. دودیون باتن ، این پیشرانه 2.1 اسب بخاری را برای استفاده در موتورهای شهری ارائه كرد، پیشرانه فوق متوسط شركت های متعددی همچون «ایندین» و «هارلی دیویدسن» در امریكا كپی شد. اگرچه یك آمریكایی به نام «پنینگتون» تعدادی ماشین از این دست را در سال 1895 ساخت. اولین تولیدكننده آمریكایی موتورسیكلت «آرینت-آستره» بود كه توسط شركت «هتز» در «واتهام ماساچوست» ساخته شد.
http://www.theinquirer.net/img/4790/chief.jpg?1241332042
تا قبل از جنگ جهانی اول، بزرگ ترین تولیدكننده موتورسیكلت شركت ایندین بود. پس از آن شركت هارلی دیویدسن این جایگاه را دراختیار داشت. در سال 1928 كمپانی DKW بود كه به یزرگ ترین سازنده موتورسیكلت تبدیل شده بود. موتورسیكلت های كارخانه BMW در سال 1923 با موتور دوقلو یا «باكسر» وارد عرصه رقابت شد. پس از جنگ جهانی دوم گروه BSA در سال 1951موتورسیكلت های «تریومف» را خریداری كرد تا بدین ترتیب ادعای تولید یكی از چهار تولیدكننده موتورسیكلت در جهان تبدیل شود و بعد از آن به عنوان به بزرگترین تولید كننده وقت تبدیل گردد.
 
شركت آلمانی NSU از سال 1955 تا 1970 به بزرگترین سازنده موتورسیكلت بدل شد. اما در 1970 سالی كه شركت های ژاپنی و در راس آنها «هوندا» گوی رقابت را از دیگر رقبا ربود كا تا اكنون نیز در اختیار داشته است. 
http://origin-www.audi.com/etc/medialib/ngw/brand/company_history/models/1945_1965.Par.0056.Image.jpg/704x396_nsu_1949_fox.jpg
تولیدكنندگان انگلیسی (تریومف-BSA-نورتون) تا قبل از از به عرصه آمدن هوندا جایگاه غالبی در تولید موتور سیكلت در بازار داشتند اما تولیدات سریع، ارزان، متنوع و با كیفیت برتر ژاپنی ها در اوایل 1970 بازار را از دست دیگران و بخصوص انگلیسی ها خارج كرد.
 
امروزه شركت های هوندا، سوزوكی، كاوازاكی صنعت موتورسیكلت را دراختیار گرفته اند. اگرچه كمپانی های مانند هارلی دیویدسن هنوز از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و در سال های اخیر نیز برخی از مارك های دیگر و بخصوص مارك های ایتالیایی مانند «دوكاتی» نیز توانسته اند محبوبیت زیادی به دست آورند.

http://wallfon.com/walls/motorcycles/honda-motorcycle.jpg




نوع مطلب : متفرقه، 
برچسب ها : وسایل نقلیه، موتور سیکلت، گوتلیب دایملر، ویلهلم می باخ، Reitwagen،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
درباره وبلاگ

در این وبلاگ نظریات شخصی نویسنده در حوزه های ادبیات داستانی و سینما ذکر شده است.

Homo damnatus est ad tragoedia
Man is doomed to tragedy
انسان محکوم به تراژدی است
مدیر وبلاگ : محمدرضا آزادی
مطالب اخیر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :